|
|
|
Tweet |
|
|
|
Az azonban biztos, hogy a nyomtatott sajtóban megjelenő PR (private relations) cikkeknél sokkal nagyobb teret kap az internet megjelenése óta ez a műfaj. De hogyan is kell egy ilyen cikket megírni és ütőssé tenni, a legjobb csatornákon keresztül megjelentetni?
A PR cikk specialista weboldalon erre bővebben is kitérnek.
A PR cikk egy a cégről, bármely szervezetről, eseményről a médián keresztül közvetített üzenet, amely szerencsés esetben az olvasó számára is fontos, érdekes tartalmat hordoz. El sem tudjuk képzelni, hogy egy PR cikk mennyi mindenről szólhat – ha elengedjük a fantáziánkat, a felsorolás bízvást akkor is folytatható lenne….
A PR cikk megjelenése lehet ingyenes, azonban ebben az esetben azért némi kis kutakodás után mindig találni egy kölcsönös együttműködésen alapuló kapcsolatot vagy egy ügynökséget, aki a megjelentetésben segíti a hír megfelelő „helyeken” történő megjelenését. Tehát a cikk közlése ritkán ingyenes és még ritkábban egyedi, egyedüli: többnyire egy teljes kampány része, eleme és megjelenése tudatosan szervezett, összehangolt.
A jó PR cikket arról lehet felismerni, hogy úgy van megírva, hogy az olvasó számára fontos, releváns és érdekes üzenetet hordozzon. Ne csak a tartalma, de a megfogalmazása, a szóhasználata is legyen az adott olvasó (célcsoport) számára egyedileg formázva.
Vegyünk egy példát. Nemzetközi UFO találkozó lesz. Ez egy egysoros hír, ha csak ez az üzenet megy át a médián, akkor elég kevesen fognak elmenni. A cikket úgy kell megírni, hogy az a már ufo-hívő közönséget is érdekelje – tehát legyen benne valami újdonság, valami ígéret arra vonatkozólag, hogy érdekes lesz számára a rendezvény (mi fog elhangozni, kik lesznek ott, stb.). Másrészt fontos, hogy esetleg további érdeklődőket is megszólítson az írás. Olyanokat, akik még nem hiszik, de valami megindult bennük: őket mivel lehet bevonzani egy ilyen rendezvényre?
Azonban egy fontos dolgot máris látnunk kell: a PR cikk egy bemutatkozása is egyben az adott cégnek, rendezvénynek, tehát valósnak, igaznak és pontosnak kell lennie az üzenetnek. Ha hamis, nem azt ígéri, amit az olvasó végül kap, akkor az egy nagyon rossz negatív kampány, aminél már a néma csönd is jobb a vállalkozás számára.
A PR cikk megjelentetésének lépései
Ha van rá pénz, akkor a PR cikk egy többlépcsős média kampány része, hiszen előre meghatározott sorrendben, időben és helyen fognak kijönni videók, TV hirdetések, interjúk és több PR cikk is.
De maradjunk csak a cikkeknél. Meg kell tervezni, hogy miről szóljon, ki fogja megírni, milyen stílusban és az interneten fontos SEO szempontokra is figyelni kell a cikk elkészítése során.
Ha elkészült a PR cikk, akkor az előre megtervezett formában, sorrendben kell megjelentetni a kiválasztott média helyszíneken: ezek között persze lehet nyomtatott sajtó is, de az internet a barátunk….
Tehát a hol jelenjen meg kérdésre sem olyan egyértelmű a válasz, kell hozzá sajtófigyelés, médiaelemzés, aktuális trendek feltárása, kapcsolódó hírek, hírkörnyezet vizsgálata, konkurencia elemzése és sok-sok hasonló dolog. A végén pedig kell egy vizsgálat, elemzés a PR cikk hatásáról: felmérés arról, hogy hogyan sikerült….. Ez nagyon fontos, mert ebből lehet tanulni és legközelebb még jobban csinálni.
Látható, hogy a PR cikk megjelentetése nem kis feladat, sok tapasztalatot, gyakorlott szakembereket igénylő munka. Amelyhez nem véletlen, hogy a legtöbb vállalat, szervezet külső szakembereket vesz igénybe. |
|
|
|