HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2019.07.18.
 Csütörtök
Ma Frigyes napja van.
Holnap Emília napja lesz.
   EUR árfolyam
   326,58 Ft
   CHF árfolyam
   294,94 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Fejlesztésekkel a fenntarthatóságért
2019. 07. 17. 21:12 pecsi-hirhatar.hu
  Felismeri?
2019. 07. 17. 18:35 gyomroi-hirhatar.hu
  Az első a védelem
2019. 07. 17. 17:58 veresegyhazi-hirhatar.hu
  A külső merevlemezek jellemzői
2019. 07. 17. 16:58 kecskemeti-hirhatar.hu
  A Blu-Ray lemezekről
2019. 07. 17. 16:54 fovarosi-hirhatar.hu
  Bőröndök, kabinbőröndök, bőrönd szettek
2019. 07. 17. 16:50 fovarosi-hirhatar.hu
  Hol tervezzünk egyedi tokot okoseszközre?
2019. 07. 17. 16:41 dunakeszi-hirhatar.hu
  Honnan rendeljünk fényképes telefontokot?
2019. 07. 17. 16:36 14keruleti-hirhatar.hu
  Hogyan építsünk metrót nulla forintból?; – kereszteljük át a HÉV-et
2019. 07. 17. 16:15 hirhatar.hu
  Alázatosan soványka búcsút írt saját fejfájára az MTA
2019. 07. 17. 16:15 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport