HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2019.02.22.
 Péntek
Ma Gerzson napja van.
Holnap Alfréd napja lesz.
   EUR árfolyam
   317,37 Ft
   CHF árfolyam
   279,68 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Nyitás déli szomszédaink felé
2019. 02. 21. 22:44 pecsi-hirhatar.hu
  A hétvégén visszatér a téli hideg
2019. 02. 21. 18:47 szegedi-hirhatar.hu
  Cserélik az Anna-kúti csomópontban a forgalomirányító berendezéseket
2019. 02. 21. 18:19 szegedi-hirhatar.hu
  Credo címmel mutatják be Juronics Tamás új darabját
2019. 02. 21. 18:03 szegedi-hirhatar.hu
  Leállnak az ügyeletek, nincs pénz orvosokra, de Orbán vejének büntetésére van 13 milliárd
2019. 02. 21. 17:35 hirhatar.hu
  A kormány két év alatt 56 milliárdot tapsolt el a sorosozós kampányára
2019. 02. 21. 17:28 hirhatar.hu
  Puzsérnak nem volt mondanivalója az MTA szétverésére – csak Karácsony Gergelybe meri törölni a lábát
2019. 02. 21. 17:28 hirhatar.hu
  Horror: Féltucat taposóakna került elő az óvoda udvarán
2019. 02. 21. 14:41 hirhatar.hu
  Elszállt a kontroll Mészáros Lőrincnél – az eredeti ár duplájáért épít(het) jégcsarnokot Újpesten
2019. 02. 21. 14:41 hirhatar.hu
  A médiahatóság előtt a neonáci portál-féle ügye – vizsgálat indult
2019. 02. 21. 14:41 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport