HÍRHATÁR ONLINE - Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2018.12.17.
 Hétfő
Ma Lázár napja van.
Holnap Auguszta napja lesz.
   EUR árfolyam
   323,45 Ft
   CHF árfolyam
   286,63 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2018. 11. 18. 14:00     


Amit még nem tudhattunk a ma is közlekedő legidősebb HÉV-szerelvényről
M IX. a hivatalos megjelölése azoknak a legidősebb, a napi közlekedésben részvevő HÉV-szerelvényeknek, amelyekkel a csepeli vonalon még találkozhatunk. Ennek a magyar fejlesztésű szerelvény-típusnak a történetét ismerteti a Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület (VTTE) legújabb kiadványa.

Az 1960-as évek legelején az autóbuszoknál a villamosoknál, majd a trolibuszoknál is megjelentek a csuklós járművek. A BHÉV sem akart kimaradni a modernizációs folyamatból, így a vállalat is nekilátott egy csuklóshoz hasonló, de nem pont akként definiálható jármű prototípusának a legyártásához.

 

Azonban nem a többi közlekedési ágazattal való vetélkedés volt az igazi ok, hanem a mindinkább tömegesebbé váló utazási igény, amelyet már nem lehetett a meglévő járműparkkal kielégíteni. Az első M IX.-es jármű még csak két részből állt és a budafoki kocsiszínben szerelték össze. Később mégis úgy határoztak, hogy a kellő férőhely biztosítása végett kell egy középső, motormeghajtás nélküli tag is.

 

 

Ezt még inkább igazolta, hogy hazai körülmények között szinte lehetetlen volt elegendő számú motort beszerezni. A típusból végül, a két kísérleti szerelvényt is számolva, összesen 27 darab készült. Már rögtön az első ilyen szerelvények a csepeli gyorsvasútra kerültek, és marad még a szentendrei vonal járműparkjának frissítésére is belőlük. Később a cinkotai és a ráckevei vonalakra is jutott, amikor a Német Demokratikus Köztársaságból újabb vonatok érkeztek.

 

Jelenleg még hét ilyen szerelvény van forgalomban, amelyekből ötöt visszaszíneztek az eredeti állapotára, hiszen az sokkal tetszetősebb volt. Valamennyi vonat a csepeli gyorsvasúton szolgál, és míg a MÁV-nak nem lesz pénze új járművekre – talán addig utazhatunk is ezeken. Sok érdekes részlet olvasható még Szécsey Istvánnak a VTTE gondozásában  most megjelent kiadványában.

 

Kertész Z István/képek: a kiadványból

 


További hírek

  Botka László: Bízom benne, hogy sok település és önkormányzat csatlakozik majd
2018. 12. 17. 14:56 szegedi-hirhatar.hu
  Óriási botrány a köztévénél – képviselőket bántalmaznak, jelenleg is bent tartózkodnak
2018. 12. 17. 11:47 hirhatar.hu
  Az elsők között hat baranyai
2018. 12. 17. 02:21 pecsi-hirhatar.hu
  Átadták a dorozsmai piacot
2018. 12. 16. 23:45 szegedi-hirhatar.hu
  Szegeden is sokan tüntettek a kormány ellen
2018. 12. 16. 23:15 szegedi-hirhatar.hu
  Bűn az élet: Repülős Gizi és „Vili bá”, az EB-bajnok súlylökő nyomozó, valamint a makarenkói pofon esete
2018. 12. 16. 18:00 hirhatar.hu
  300 ágyra valót gyűjtött egy apa a kórházban éjszakázó anyáknak
2018. 12. 16. 17:30 hirhatar.hu
  Beindult Botka bojkottja – máris csatlakozott a 15. kerület
2018. 12. 16. 17:00 hirhatar.hu
  Óriási a háziorvos hiány
2018. 12. 16. 16:15 szegedi-hirhatar.hu
  Ómolnár „riposztja” már leplezetlenül a nyilas időket idézi
2018. 12. 16. 15:00 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport