|
|
|
Tweet |
|
|
|
Mire elég ez a 660 millió forintnyi közpénz, csak a tervezésre vagy futja belőle másra is?
Ez az összeg csak tervezésre van, arra sem biztos, hogy elegendő.
Szakmailag Ön támogathatónak tartja a meghosszabbításokat?
A jelenlegi Mexikói úti végállomástól a Kassai térig mindenképpen, de csak egyszerre a 3-s villamos Angyalföldre való átvezetésével.
Miért pont odáig és lenne-e közbenső megálló?
Nem kell közbenső megálló, a távolság körülbelül csak 600 méter. Ennél jóval fontosabb szempont, hogy a 3-as villamos angyalföldi átvezetése esetén, amelyre nagy szükség lenne, itt találkozhatna a kisföldalattival. Mondhatnám, hogy az egész meghosszabbításnak ez lenne a legfontosabb indoka. Amennyiben legalább az angyalföldi Béke térig, a 14 villamos pályájáig elvezetnék a 3-as villamost, akkor annak a vonalnak is jelentősen megnőne a szerepe, a jelenlegi Mexikói úti végállomás tulajdonképpen kényszermegoldás.
A Kassai tértől még 2,2 kilométernyi pályával toldanák meg a későbbiekben a vonalat, azt is támogatja?
Jelenleg nincs ott semmi, ha majd épülnek lakóházak, intézmények, akkor kell a II. ütemű meghosszabbításról beszélni. Nem tartom célszerűnek, hogy előbb megépüljön egy vasúti vonal, a meglévő vasúttal konkurálva. Sőt azt tartanám helyesnek, ha anyagilag is besegítenének a térségfejlesztésben érdekelt beruházók. A várost együtt, koncepció szerint kell tervezni.
Hallani olyat, hogy a Hungária körgyűrű alatt is létesülne egy új megálló, függetlenül a meghosszabbításoktól.
Erre a megállóra kettős funkció vár. Az, hogy az 1-es villamosról közvetlenül át lehessen szállni az 1-es metróra, alapkövetelmény. Most csak egy szűk alagút van, ami a Mexikói úti végállomáshoz vezet át, ez nem minősíthető normális kapcsolatnak. Az Állatkertnek pedig nyitni fognak egy új bejáratot, amely ebből a megállóból lesz majd jól megközelíthető.
Nem lenne túl rövid a jelenlegi végállomás és az új megálló közt a távolság?
Valóban nem túl nagy a távolság, pár száz méter, de a mostani kapcsolatok nem megfelelőek, azt rendbe kell tenni. A kisföldalattin egyébként nem szokatlanok a rövid megállótávolságok, például a Bajcsy-Zsilinszky út és a Deák tér között alig hosszabb a megállótávolság mégis mindkettőre egyértelműen szükség van.
Mi a helyzet a másik irányú meghosszabbítással?
Egyértelműen nem támogatjuk, hogy a Vörösmarty tér helyett onnan nyolcvan méterre legyen egy új, kihúzó nélküli, azaz kisebb kapacitású végállomás. Ennek utasforgalmilag semmi értelme, de legalább sokmilliárdba kerülne és szét kellene verni hozzá a Vörösmarty és a Vigadó teret is.
Megszűnne akkor a jelenlegi Vörösmarty téri állomás teljesen, ha a Vigadó térig járna a földalatti?
Igen, megszűnne, mert itt nagyon rövid szakaszról lenne szó. De reméljük ezt az ötletet ejtik az illetékesek.
De ha valamennyi most felvetett fejlesztés elkészülhetne, akkor az 1-es, a 2-es és a 3-as villamosokkal is nagyon jó átszállási kapcsolata lehetne a kisföldalattinak. Nem támogatja ezt?
A Vigadó térnél a 2-es villamosról semmilyen értelmezhető átszállóforgalom nincsen, aki ilyenről beszél az sosem járt a helyszínen. Az iszonyatos költségek és a belváros feltúrása, valamint a vonal csökkenő kapacitása együttesen az életképtelen kategóriába helyezi ezt az elképzelést, amelyet megtervezni sem szabad. A lényegre kellene koncentrálni, amely jelen esetben a kisföldalatti járműveinek cseréje, minden más csak azután értelmezhető.
Megkérdeztünk más közlekedési szakértőt is, aki egyértelműen támogatná a Vigadó téri meghosszabbítást, sőt még azt is megvizsgálná, hogy a jelenlegi kihúzóvágányok mellé nem lehetne-e peronokat építeni és ezzel a köztes megoldással kicsit lerövidíteni a 2-es villamoshoz átgyaloglók útját.
Kertész Z István |
|
|
|