![]() |
|
![]() |
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
Bő kilenc hónap alatt – tavaly június is idén március közepe között – 1,3 milliárdot költöttek Magyarországon politikai hirdetésre a Meta-rendszerében – tudta meg a Népszava Lévai Richárd marketingspecialistától, a Közösségi kalandozások nevű blog tulajdonosától. Ezeket az összegeket elsősorban a Meta-rendszeréhez tartozó Facebookon költötték el, de a cégé az Instagram, és a Messenger is.
A mostani 1,3 milliárd forint bőven elmarad a tavalyi önkormányzati és európai parlamenti-kampány időszakéhoz képest, ahol körülbelül 5 hónap alatt sikerült 3,4 milliárdot kiszórni hirdetésekre. Lévai Richárd szerint ez valóban békeidőre jellemző, hisz míg a választások után heti átlagosan 33-40 millió költenek a politikai szereplők, ez kampány alatt 100-200 millióra is felmegy. A szakértő ugyanakkor hangsúlyozta, ez más, európai országokhoz képest még mindig magas aránynak számít.
Anyagi téren a kormányoldal vezet: a Fidesz összesen 1,1 milliárd forintot hirdetésekre a tavalyi választások óta. Az ellenzék csak mintegy 210 milliót költött, ebből a Magyar Péter vezette Tisza Párt 28-at. A kormánypárt saját médiáinak hirdetésére csaknem 500 milliót szánt, míg politikusaikra 252 milliót fordított.
Orbán Viktor miniszterelnök az utóbbi időben elsősorban külpolitikai jellegű témáit hirdette, mint harc Brüsszellel, és a háborúból való kimaradás. Az ősz slágere az árvízi védekezés volt, a nyár témája pedig a „békemisszió”, de komoly anyagi támogatást kapott a „sajtótájékoztató Putyin elnökkel” című bejegyzés is. Mindez annak ellenére lett népszerű hirdetési téma, hogy sokakat, főleg a nemzetközi porondon meglehetősen zavart, hogy Orbán Viktor az Európai Unió tanácsának soros magyar elnökségének kezdetén, az Unió felhatalmazása nélkül utazott, többek közt Oroszországba és Kínába is.
A kormánypárti Megafon ebben az időszakban 155 milliót költött hirdetésekre.
Érdekes, hogy az ismertebb Megafonosok többsége is a külpolitikát tűzte elsősorban a zászlajára, és Magyar Péterről csak egy-egy poszt szólt. Sok esetben azt a narratívát erősítették, hogy a Tisza Párt elnöke külföldi érdekből cselekszik.
Ami a Tisza Párt 28 millióját illeti, ezt leginkább a párt Facebook-oldalán költötték el, Magyar Péter még mindig nem költött szinte egy fillért sem. Az ő neve alatt mindössze egy darab hirdetés futott tavaly márciusban, körülbelül 35 ezer forintért. |
|
|
|