![]() |
|
![]() |
|
Tweet |
|
|
![]() |
|
Tavaly november 10-én, már írtunk arról, hogy a börzsönyi erdészeti utak használata körül nagy a káosz, betarthatatlan és ellenőrizetlen feltételek vannak. Például a közismert kirándulóhelyen, Királyréten is csak az erdészet aszfaltútján tud megtolatni a menetrendszerinti autóbusz (képünkön), ahol minden más gépjárműnek 1-2 ezer forintba kerül a behajtás. Máshol meg vendéglői fogyasztáshoz kötik az erdészeti műút használatát, amit a gyakorlatban nem is lehet ellenőrizni. A legbizarrabb azonban a Diósjenő – kemencei erdészeti műút használatának a feltételei. Erre a gyönyörű tájakon vezető 20 kilométeres úton azért szeretnének sokan közlekedni, mert a Börzsöny legszebb részei innen közelíthetők meg a legkönnyebben, de még így is 15-25 kilométert kell gyalogolnia annak, aki kiszállva az autójából, nekivág a hegyég északi, vadregényes részének. Tehát az itteni autózás nem éppen luxus.
Aki a szabályokat teljes mértékben be szeretné tartani annak nem csak 47 ezer forintba kerülne az egyszeri behajtási engedély, hanem legkevesebb 90 napot kellene rá várnia. Ez a gyakorlatban szinte kivitelezhetetlen, mert általában kirándulási céllal kérnek erre az útra autóval való behajtási engedélyt. Azt meg nem lehet előre tudni, hogy milyen időjárás lesz, éppen rá ér-e vagy sem az ember. A tapasztalt az, hogy a terület vagyonkezelőjétől, az Ipoly Erdő Zrt-től aki megkéri a behajtási engedélyt és leperkálja vagy átutalja az erdészetnek gépjárművenként az 5 ezer forintot, akár egy óra múlva megérkezhet részére elektronikusan az engedély. Azonban ez csak akkor érvényes, ha megkéri hozzá a természetvédelmi engedélyt is, ami, mint már említettük, minimum 90 napos határidővel kapható meg. Ezt az illetékes kormányhivatal intézi 42 ezer forintért, így összesen autónként 47 ezer forintba kerül erre a műútra a behajtás.
Persze a természetvédelmi engedély megkövetelése eléggé ellentmondásos, ha azt vesszük figyelembe, hogy a környék öt teleülésének ingatlantulajdonosai évi 4 ezer forintért tetszőleges alkalommal használhatják ezt a 20 kilométeres utat, ráadásul ők nem kérnek természetvédelmi engedélyt, mintha azok a gépjárművek nem szennyeznék a környezetet, nem koptatnák a műutat. Az egyedi alkalomra behajtást késő embernek már rég lejár az erdészeti engedélye, mire a természetvédelmi hozzájárulás megérkezne. Mivel annyi az ellentmondás a kérdésben megkerestük a területileg illetékes kormányhivatalt és feltettünk pár kérdést.
Többek között az alábbiakra voltunk kíváncsiak a hatóságnak küldött levelünkben:
-A Diósjenő – kemencei erdészeti műútra géperejű járművel való behajtás esetén, nem csak a kezelő erdészettől kell engedélyt kérni, hanem Önöktől is? Mi az oka annak, hogy ennek az engedélynek minimum 90 nap az elbírálási ideje ? Lehet, hogy tudnak jogszabályi hivatkozást találni, de kérdés, hogy milyen munka áll egy egyszeri behajtási engedély 42 ezer forintos díja mögött?
-Nem tartják-e disszonánsnak, hogy, míg az erdészet azonnal kiadja az engedélyt, az már rég lejár, amire az Önök áthajtási engedélye életbe lépne?
-Nem tartják-e a valóságtól túlzottan elrugaszkodott gyakorlatnak, hogy a környéket felkeresni szándékozók legalább 3 hónappal a tervezett úthasználat előtt jelezzék ezt a hatóságuknak? Se az időjárásról előre nem lehet tudni, most meg még a járványhelyzet is sokkal rövidebb idő alatt hozhat lényeges változásokat az utazási szándékokban.
-Számításba veszik-e, hogy ide többen azért kérnek behajtási engedélyt, mert csak jelentős gyaloglással érhetők el a környék természeti látványosságai?
-A konkrét erdészeti műútra mennyi engedélyt adnak ki körülbelül évente? (Mi megszámoltuk egyszer egy vasárnap két óra alatt mekkora volt a gépjárműforgalom)
-A környék öt településének lakói kedvezményes áthajtási engedélyt kaphatnak, nekik is végig kell várniuk ezt a 90 napos határidőt, és az ügyintézésért be kell fizetniük 42 ezer forintot előre?
A Nógrád Megyei Kormányhivataltól kapott reagálás rögtön egy súlyos hibával kezdődik, „Ahogyan arra a tulajdonos és üzemeltető Ipoly Erdő Zrt. honlapján is felhívja a figyelmet…” ugyanis, az Ipoly Erdő Zrt kezelője és nem tulajdonosa az itteni erdőknek, és ez egy fontos tényező, a tulajdonos a magyar állam, tehát mi magunk vagyunk azok, az erdészet csak a vagyonkezelő. Továbbá egyik feltett kérdésünkre sem válaszoltak, csupán azt ecsetelték, hogy az út műszaki állapota a szokásos országutakéhoz kevésbé megfelelő. (Ezt eddig is tudtuk) Azt se tudjuk értelmezni, hogy milyen jogszabály vagy előírás az, hogy ezt az utat elsősorban a helyi lakosság életét hivatott megkönnyíteni. Vajon miért lenne kevesebb joga a Miskolcról, Budapestről vagy akár Szegedről érkezőknek?
A levél vége felé meg arról értekeznek, hogy a környékbeli kisvasutak, elsősorban a Szob – nagybörzsönyi-t használják a turisták. Arról nem írnak, hogy ezeken november 1-től üzemszünet van, és mellesleg egészen máshol közlekednek, ha közlekednek, mint a szóban forgó Diósjenő – kemencei műút. Egyetlen feltett kérdésünkre sem adtak érdemi választ.
Kertész Z István/kép: Szvodoba Péter
|
|
|
|