|
|
|
Tweet |
|
|
|
Az utasok kárára akar spórolni a MÁV-HÉV vezérigazgatósága..? Előre látható volt, ahogy azt a szerkesztőségünk is egy hónapja jelezte, az utasoknak sok kellemetlenséget és bosszúságot okoz a cég új és rendkívül átgondolatlan intézkedése.
A verdikt szerint a főváros határán kívülre vagy onnan utazók nem vehetik meg a szerelvényeken a kalauztól a jegyet, hanem csak a pénztárakban és az állomási automatákból. Kivétel csak akkor van, ha olyan helyen száll fel az utas, ahol egyik sincs. Az új verdikt életbelépése előtt is komoly problémák voltak a közlekedési mód váltóhelyeken, például Pomázon és Szentendrén, mert rendszerint még jegy váltás nélkül is csak futva lehetett a szerelvényeket elérni. A volánbuszt kevésbé érdekelte, hogy olyan menetrendet alkalmazzon, amellyel az utasok kényelmesen át tudnak szállni az egyik járműről a másikra.
Most viszont azt tapasztalni, hogy Pomázon egy, Szentendrén meg két jegyautomata van, és a pénztárak hétvégén nincsenek nyitva. Amikor beérkezik egy, kettő, sőt van, amikor három busz is egyszerre, akkor a több busznyi utas hatalmas sort képez az automaták előtt. Így a csatlakozásra meghirdetett vonatot, a jegyet váltó utasok nagyobbik része nem éri el. Látszik, hogy a MÁV-HÉV-nek csak egyetlen célja van, hogy spóroljon a kiadásain, kevesebb pénztáros, kevesebb vonatkísérő-kalauz. Az utasok szempontjai egyáltalán nem számítanak a cégnek.
Megkérdeztük a jogászt, hogy a temérdek embernek mihez lenne joga. A válasz szerint az állampolgári engedetlenség sem zárható ki, ugyanakkor egy szolgáltatás igénybevételéért fizetni kell.
„Ha valaki (lehetnek ezek akár sokan is) nem vesz jegyet, akkor nem jogosult az adott közszolgáltatás igénybevételére. Mivel közszolgáltatásról van szó, a közszolgáltatót mindenképpen terheli a felelősség, hogy a közszolgáltatás és annak igénybevétele (beleértve a díjfizetést is) zökkenőmentes legyen. A közszolgáltatási szerződések tartalmaznak ilyen típusú előírásokat a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény szerint. Alapvetően a közszolgáltatásnak, ennek a törvénynek és a közszolgáltatási szerződésnek kellene, hogy megfeleljen, és a MÁV-HÉV ebben az esetben az átszállás nehezítésével megsértette a törvény szerinti együttműködési kötelezettségét. Az szerintem előre látható volt, hogy csúcsidőszakban a "módváltó" csomópontokban (pl. Szentendre, Pomáz, ahol helyi, helyközi buszállomás és P+R parkoló is egyben van) gondok lesznek. Ami egyébként tehető, az a polgári engedetlenség körébe tartozik” – jogászunk álláspontja szerint.
Korábbi cikkünkben azt is jeleztük, hogy rendkívül igazságtalan és aránytalanul drága a HÉV azoknak, akiknek nincsen Budapest-bérletük, mert egy Budapest, Margit híd - Szentendre viszonylaton 600 forint a menetdíj, míg MÁV-díjszabás szerint ennek csak 370 forintba szabadna kerülnie.
Megkérdeztük a Volánbusz Zrt-t is, hogy miért nem javít az átszállási lehetőségeken, többek között Pomázon és Szentendrén?
Példának hoztuk fel, hogy főleg hétvégén, a 11-es főúton Szentendrére érkező autóbuszok alig vagy egyáltalán nem érik el a csatlakozásra meghirdetett HÉV szerelvényeket. Most, hogy még a jegyvásárlás is nehezíti az átszállást – különösen fontossá válna az intézkedés. Másik példaként a dobogókői autóbuszjáratot hoztuk fel, amely szintén alig vagy egyáltalán nem éri el a meghirdetett HÉV-vet, noha könnyűszerrel elindítható volna öt perccel előbb a Dobogókőről a busz, mert így is fél órát álldogál a jármű a felső végállomáson.
Sajnos cikkünk zártáig a Volánbusz Zrt-től nem érkezett válasz a felvetett kérdéseinkre, amint lényegi információt tartalmazó választ kapunk - közöljük.
Kertész Z István/kép: Joó Ádám |
|
|
|