|
|
|
Tweet |
|
|
|
Iskolakezdésig a budapesti nagy körúton ismét vágányzárral egybekötött pályafelújítás zajlik. A Baross utca és az Oktogon között ezért nem járnak a villamosok. Az előző években többször dolgoztak a 4-6-os villamosok ezen és más szakaszain is, most ismét komoly munkálatokra kerül sor.
A szakemberek szerint rengeteg tényező alakította így a helyzetet, az emberi hozzá nem értéstől a pénzszűkösségen át a kivitelezés szakszerűtlenségén is múlott, hogy még mindig nem készült el a teljes pálya. A munkálatok akár 2020-ig is eltarthatnak, viszont a hármas metró középső szakaszának lezárásakor különösen meg nő majd a körúti villamosok szerepe.
A hozzáértők szerint a körúti villamosokon már most is jelentősen eltér a csúcsidőszak a vonalhálózat többi részéhez képest, például a reggeli időszakban viszonylag csak rövid ideig tart az erős igénybevétel, és még akkor sincs elviselhetetlenül nagy tömeg a szerelvényeken. Viszont a délutáni csúcsidőszak tovább tart, mint más viszonylatokon, ráadásul az igénybevétel erősebb, mint a reggeli legnagyobb kihasználtság.
A 4-6-os villamosok a csúcsidőben már nehezen sűríthetők, a két viszonylat 4-4 percenként indul, tehát a közös járatkövetés mindössze 2 perc. Ha megújul majd a pálya akkor lesz igazán értelme az úgynevezett villamosbarát jelzőlámpa-rendszer beállításnak, mert most a rossz pályán, ha a vezető betartja a sebességkorlátozásokat akkor éppen lekésheti a szabad jelzéseket és még inkább megnőhet a menetidő.
Egy – a teljes útvonalon felújított pályával és a villamosokat előnyben részesítő jelzőlámpaprogrammal elég jól és a jelenleginél rövidebb menetidővel ki lehetne szolgálni az itt utazókat. Ezért is folynak a felújítási munkálatok. Ugyanakkor a 3-as metró középső szakaszának lezárásakor várhatóan jelentősen megnőhet a nagy körúti villamosokon utazni kívánok tábora. Egyrészt a Hungária körgyűrűn közlekedő 1-es villamosra, amely a belvárost nem érinti, nem fognak olyan sokan átszállni, hogy ne maradna a nagy körúti villamosoknak jelentős számú többlet utas, másrészt a felszínen haladó metrópótló busz sem tud majd akkora kapacitást nyújtani, mint most, a külső szakaszon.
Ezért mindenféleképpen el kellene már most gondolkodni azon, hogy van-e mégis valamilyen lehetőség a körúti villamosok kapacitásának növelésére. Bonyolítja a helyzetet, hogy a Margit körúton közlekedik egy harmadik villamosjárat, a 17-es is, így a sűrítés nehezebben oldható meg. Bár éppen most volt arra példa, hogy a 17-es villamos mellett a 41-es is a Margit körútra terelve közlekedett és még így sem lehetetlenült el a szerelvények haladása. Megoldás lehetne egy Nyugati pályaudvar és a Dél-budai végállomások közötti betétjárat indítása, úgy, hogy repülővágányon elágazna ez a járat és az utas csere ott történne, nem feltartva a többi szerelvényt. El lehetne azon is gondolkodni, hogy a Középső-Ferencváros közlekedésének lényeges javításával egybekötve – a nagy körútról a Mester utcán át a Közvágóhídig megnyitnának egy (mondjuk 5-ös jelzésű) új villamosvonalat a Nyugati pályaudvartól.
Kertész Z István |
|
|
|