HÍRHATÁR ONLINE - Szabadul a „Repülős Gizi” – most megtudhatja miért hívták így

HÍRHATÁR ONLINE
   
 2025.04.21.
 Hétfő
Ma Konrád napja van.
Holnap Csilla napja lesz.
   EUR árfolyam
   407,65 Ft
   CHF árfolyam
   438,66 Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | BLOG | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2017. 12. 07. 12:00     


Szabadul a „Repülős Gizi” – most megtudhatja miért hívták így
Még karácsony előtt szabadul legutóbbi börtönbüntetéséből „Repülős Gizi” vagyis K. Sándorné, aki különös nevét, hajdani akcióiról kapta. Az 1950-es években Budapestről vidékre járt lopni és ehhez az akkor még meglévő belföldi légijáratokat vette igénybe – innen a különös neve.

Még karácsony előtt kijöhet a börtönből legutóbbi büntetéséből a 91 éves K. Sándorné. Az esemény azért tart közérdeklődésre számot, mert különféle lopásokért életében már tizenhét évet töltött börtönben. Közismerté azonban azért vált, mert az 1950-es években még meglévő belföldi légijáratokat használta a bűncselekmények végrehajtásához. Ekkor ragadt rá a „Repülős Gizi” becenév is. Sokáig nem is gyanakodtak rá, mert a nő számításai beválni látszottak, a nyomozók nem is gondolták volna, hogy repülőn jár a bűnös.

 

 

Magyarországot a két világháború között már több nemzetközi légijárat érintette, sőt Budapest – Siófok – Kaposvár útvonalon is létezett repülőjárat. A belföldi légiközlekedés a II. világháború után teljesedett ki, előbb a magyar – Szovjet Légitársaság vagyis a MASZOVLET, majd a MALÉV kezdeti időszakában. A repülők igénybevétele nem volt sokkal drágább, mint a gyorsvonat, így anyagilag sem járt rosszul az utas. Igaz a repülőtérre ki kellett autóbusszal menni és a célpontnál is gépkocsizni kellett a városcentrumba.

 

Például a MASZOVLET 1949-es nyári menetrendje szerint, Budapestről: Debrecenbe, Győrbe, Miskolcra, Pécsre, Siófokra és Szombathelyre lehetett repülni. Egy Budapest – debreceni, vagy szombathelyi retúrjegy 162 forintba került, míg Győrbe ugyanezért 90 forintot kértek el. Budapestről Szombathelyre 80 perc alatt ért el a gép, de útközben 15 percre megszakította útját Győrben. Ezen az útvonalon naponta egyszer fordult a gép, míg Budapest és Debrecen vagy Pécs viszonylatában két menettérti járat közlekedett.

 

A MALÉV 1955 nyarán, csak munkanapokon, négy útvonalon, átlagosan napi két járattal szolgálta ki az utazni vágyókat, de a díjtételek kisé emelkedtek az 1949-es évihez képest. Négy év múlva még mindig ez volt a menetrend alapja, úgyhogy Repülős Gizinek általában nem sok ideje maradt a vidéki városokban „körbenézni, cselekedni”.

 

 

A menetrendek alapján megállapíthatjuk, hogy munkanapokon Pécsen 7 óra és 20 perc, míg mondjuk Debrecenben 7 óra és negyven perc állt rendelkezésre, ha ugyanaznap vissza akart érkezni a fővárosba. Ehhez jött még hozzá, hogy a repülőtérről a centrumba még be kellett buszoznia, és a gép indulása előtt jóval ismét buszra kellett szállnia. Így a „hasznos” idők néhány órára korlátozódtak. És pont az volt a lényeg, hogy ugyanaznap jönni – menni. Erre nem jött rá jó ideig a rendőrség.

 

Kertész Z István/képek korabeli menetrendekből – a szerző gyűjteménye


További hírek

  Ide figyelj te Lajos
2025. 04. 21. 15:17 hirhatar.hu
  Húsvét, Bucsa, Lázár és a magyar keresztények
2025. 04. 21. 15:16 hirhatar.hu
  Húsvéthétfőre virradva elhunyt Ferenc pápa
2025. 04. 21. 15:16 hirhatar.hu
  A káros UV-sugaraktól minőségi napernyővel védekezhetünk
2025. 04. 21. 14:55 kecskemeti-hirhatar.hu
  A kereszténység legnagyobb ünnepe
2025. 04. 21. 08:38 pecsi-hirhatar.hu
  Gulyás Gergely és az elsiratott második világháború
2025. 04. 20. 09:24 hirhatar.hu
  Volt egyszer egy közszolgálati Magyar Televízió
2025. 04. 20. 09:24 hirhatar.hu
  Majdnem kérdezett valamit, aztán mégsem
2025. 04. 20. 09:24 hirhatar.hu
  Nem ön fizet, miniszterelnök úr
2025. 04. 19. 11:42 hirhatar.hu
  Ha…
2025. 04. 19. 11:42 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | SZABÁLYZAT

(c)2o15-2o23 Hírhatár Lapcsoport